TEXASBLOGGEN

TEXASBLOGGEN

texasblogg

Här kommert jag att skriva om träning, hälsa, mat, trädgård och diverse.

De dagar jag hinner förstås.

Gillar inte utseendefixering och dyligt. Föredrar naturliga människor. Även om det är kul att klä upp sig ibland.

Hemsidan

Motivation

Träning och HälsaPosted by Ingela Olausson Mon, January 24, 2011 20:01:10

Nu har en ny träningstermin startat. ÄNTLIGEN! Det är jättekul att komma igång igen. Visserligen har jag tränat en del under ledigheten men det är inte samma sak som på Friskis & Svettis. Fast det har blivit en hel del härliga långpromenader i det härliga vintervädret som har varit.

Våra ledare på F & S har varit i Stockholm på inspiration och kommit med en del nya rörelser. På intensivpasset i torsdags skulle vi stå med tårna i golvet och ha hela underarmarna i golvet. Sen skulle man resa armarna upp så man hade handflatorna i golvet. Sen upprepar man samma procedur igen. Väldigt tungt var det, men det blir väl lättare med tiden.

I fredags på skivstång/intervall-passet fick vi göra en ny grej som inte var klok. Man skulle stå upp, sen sätta sig smidigt på baken och rulla benen bakåt över huvudet så dom nuddade golvet (nästan som kullerbytta). Sen skulle man tillbaka igen och resa sig smidigt upp. Sen skulle man hålla på så flera gånger om. Jättesvårt! Men kul.

Många börjar träna nu i början på året, men efter ett tag är det många som ballar ur. Det är svårt att ha motivation för en del människor. Jag försöker alltid att få andra att börja träna, men jag lyckas inte så bra. Har till och med delat ut prova på biljetter på jobbet. Men jag fick inte med mig en enda.

Jag har i alla fall inte svårt med motivation och här är tio av mina anledningar att träna:

1. Bra balanssinne. Man ramlar inte så lätt när man blir äldre.

2. Håller sig frisk. Är nästan aldrig sjuk.

3. Bra kondition.

4. Man blir stark och får bra hållning. Orkar bära hem tunga matkassar.

5.Man blir på bra humör. Får en lyckokänsla av endorfinerna när man tränar.

6. Man får lättare att lösa problem. Blir smartare och tänker bättre.

7. Man får mer energi och bättre ork i vardagslivet.

8. Håller vikten utan att banta.

9. Man får en bra gemenskap med andra som tränar och nya kompisar.

10. Sist men inte minst så minskar man risken för hjärt och kärl sjukdomar. Och håller sig friskare när man blir gammal.

Detta var väl anledning nog, som jag tycker att fler kan ta till sig.

  • Comments(0)//texasblogg.texasplace.se/#post86