TEXASBLOGGEN

texasblogg

Här kommert jag att skriva om träning, hälsa, mat, trädgård och diverse.

De dagar jag hinner förstås.

Gillar inte utseendefixering och dyligt. Föredrar naturliga människor. Även om det är kul att klä upp sig ibland.

Hemsidan

skärgårdskryssning på västkusten.

BlandatPosted by Ingela Olausson Sun, July 17, 2016 16:10:28
En vecka har gått på semestern, och det bara regnar ju. Men det är ändå skönt att vara ledig. I tisdags när vi hade bokat hotell på Barken Viking i Göteborg så ösregnade det när vi kom fram. Himla otur eftersom vi hade bokat in en skärgårdstur hela eftermiddan och kvällen.
Men som genom ett trollslag klarnade vädret upp, och det blev till och med sol. Vilken himla tur!
Det var jag, Rolf och min son som hade bokat in en natt i Göteborg.
Barken Viking är inte fy skam att bo på. Trevlig personal och ett annorlunda sätt att bo.
Det är inte stort, men innehåller allt man behöver. Golvet lutar därinne, så det känns lite knepigt när man går.
Jag och sonen väntar vid Evert Taube på kajen.
Här har vi våran skärgårdsbåt.
Nu är vi på väg.
Här åker vi förbi smuggelkungens hus.
Nu är vi iland på Källö Knippla. Ön är ungefär 300 meter bred på alla håll. Vi såg några som joggade på ön. Kan tänka mig att dom måste springa flera varv för att få ut något av sin motionsrunda.
Husen ligger tätt, tätt inpå varann. Fortfarande byggs det nya hus på ön. Det finns en hel del bofasta, även om de flesta är sommarhus.
Här kommer lite fler bilder därifrån.

Här åker vi vidare mot Marstrand.
Marstrand i sikte.
Vi hade en och en halv timme på oss i Marstrand. Så vi hann med att både promenera runt och sitta på en uteservering i solen.
På hemvägen blev det buffé med havets läckerheter. Helt underbart gott. Det hela avslutades med en god dessert.
Vi var iland halv tio på kvällen. Och vårat hotell låg ju på kajen där vi klev iland så det var ju bara till att gå några meter.

Dagen efter gick vi till Maritiman som ligger en liten bit bortanför. Först intog vi en riktigt god frukost innan utcheckningen.
Jagaren Småland som tillhör Maritiman.
Maritiman är ett museum som består av flera båtar. Ganska intressant. Jagaren var som en labyrint fullt av smala trappor och gångar. Nästan så man gick vilse därinne.
Här åt sjömännen mat. Allt för att inte tallrikarna skulle glida iväg.
Köket.
Rolf och sonen gick ner i ubåten som låg bredvid. Ska erkännas att jag inte vågade. Det var som en smal stege utan något att hålla sig i rätt ner. Jag som får sån svindel. Det ser väldigt trångt ut.

Efter denna intressanta upptäcksfärd på Maritiman gick vi tillbaka till Lilla Bommen och tog en kaffe och glass med utsikt över båtarna.
Sen blev det en promenad på avenyn där jag passade på att köpa nya sandaler.
Vi stannade till och lyssnade på ett gäng duktiga musiker vid vattnet. Dom hade som sommarjobb att spela på Göteborgs gator.
Vi avslutade med middag på en kinarestaurang innan vi tog bussen hem igen. Det blev två riktigt lyckade semesterdagar.

Hur ser eran semester ut? Är det sol eller regn där ni håller hus?