TEXASBLOGGEN

TEXASBLOGGEN

texasblogg

Här kommert jag att skriva om träning, hälsa, mat, trädgård och diverse.

De dagar jag hinner förstås.

Gillar inte utseendefixering och dyligt. Föredrar naturliga människor. Även om det är kul att klä upp sig ibland.

Hemsidan

Motivation

Träning och HälsaPosted by Ingela Olausson Mon, January 24, 2011 20:01:10

Nu har en ny träningstermin startat. ÄNTLIGEN! Det är jättekul att komma igång igen. Visserligen har jag tränat en del under ledigheten men det är inte samma sak som på Friskis & Svettis. Fast det har blivit en hel del härliga långpromenader i det härliga vintervädret som har varit.

Våra ledare på F & S har varit i Stockholm på inspiration och kommit med en del nya rörelser. På intensivpasset i torsdags skulle vi stå med tårna i golvet och ha hela underarmarna i golvet. Sen skulle man resa armarna upp så man hade handflatorna i golvet. Sen upprepar man samma procedur igen. Väldigt tungt var det, men det blir väl lättare med tiden.

I fredags på skivstång/intervall-passet fick vi göra en ny grej som inte var klok. Man skulle stå upp, sen sätta sig smidigt på baken och rulla benen bakåt över huvudet så dom nuddade golvet (nästan som kullerbytta). Sen skulle man tillbaka igen och resa sig smidigt upp. Sen skulle man hålla på så flera gånger om. Jättesvårt! Men kul.

Många börjar träna nu i början på året, men efter ett tag är det många som ballar ur. Det är svårt att ha motivation för en del människor. Jag försöker alltid att få andra att börja träna, men jag lyckas inte så bra. Har till och med delat ut prova på biljetter på jobbet. Men jag fick inte med mig en enda.

Jag har i alla fall inte svårt med motivation och här är tio av mina anledningar att träna:

1. Bra balanssinne. Man ramlar inte så lätt när man blir äldre.

2. Håller sig frisk. Är nästan aldrig sjuk.

3. Bra kondition.

4. Man blir stark och får bra hållning. Orkar bära hem tunga matkassar.

5.Man blir på bra humör. Får en lyckokänsla av endorfinerna när man tränar.

6. Man får lättare att lösa problem. Blir smartare och tänker bättre.

7. Man får mer energi och bättre ork i vardagslivet.

8. Håller vikten utan att banta.

9. Man får en bra gemenskap med andra som tränar och nya kompisar.

10. Sist men inte minst så minskar man risken för hjärt och kärl sjukdomar. Och håller sig friskare när man blir gammal.

Detta var väl anledning nog, som jag tycker att fler kan ta till sig.

  • Comments(0)//texasblogg.texasplace.se/#post86

Farligt att sitta still!

Träning och HälsaPosted by Ingela Olausson Sun, December 19, 2010 12:44:13

Alla vet ju att det är nyttigt att träna och röra på sig. Men nu har forskarna kommit fram till att det är farligt att sitta still för länge även om man tränar flera gånger i veckan. Man ska alltså inte sätta sig i tv-soffan i flera timmar även fast man kommit hem från träningen. Det är alltså farligt att vara orörlig flera timmar i sträck.

Detta är livsfarligt för hjärta och kärl och även risk för diabetes. Kvinnor med en inaktiv livsstil löper 94 procents chans att dö i förtid, medan männen ökar chansen att dö i förtid med 48 procent. (Så orättvist).

Men nu ska man inte hänga läpp för detta. För det räcker faktiskt att gå upp och röra sig en gång i timmen om man har ett stillasittande jobb till exempel. Man kan resa sig och gå iväg på nåt ärende. Kanske stå upp och jobba en stund, eller sätta på kaffebryggaren. Öppna dörren för någon annan t.ex. Det gäller bara att se till att musklerna får röra sig. Sova däremot är inte farligt. Den nattliga vilan och sömnen behöver kroppen.

Vilken tur att jag själv är en person som inte gillar att sitta still. Jag har ett stående jobb. När man kommer hem har man tusen saker att göra. Jag tränar ju en hel del också. Vi har ju ingen bil heller, så både jag och Rolf måste ju använda benen så fort vi ska handla eller göra något ärende. Vi har har nog ett par kilometer till affären. Och dit måste vi gå flera gånger i veckan, eftersom vi inte kan storhandla precis. Vi har ganska långt till sopsorteringen också, så dit knallar vi titt som tätt med våra skräppåsar. Men det är ju faktiskt väldigt positivt att man måste röra på sig. Man tänker inte på att det är något besvär, för det är ju en vana. Och tv-tittande är väldigt svårt att hinna med överhuvudtaget. Det blir nån dag i veckan. Det känns som om man nästan kan sälja tv:n. Fast det är roligt att se nån bra film då och då.

Vi har arbetskamrater som kommer hem efter jobbet och tar bilen till affären. Sen sätter dom sig framför tv:n och blir sittande där resten av kvällen. Och det är farligt. Har även arbetskamrater som har hjärtproblem fast de inte är jättegamla. Det är en skrämmande utveckling. Alla borde nog tänka sig för lite mer medan tid är.

  • Comments(0)//texasblogg.texasplace.se/#post66

In i gymmet gubbar och gummor!

Träning och HälsaPosted by Ingela Olausson Mon, November 22, 2010 18:03:04

Det har alltid påpekats hur viktigt det är för äldre att promenera och röra på sig. Och det stämmer ju, men det är minst lika viktigt att styrketräna på äldre dar. Har man inte börjat förr så är det dags i 60-årsåldern.

Minskad styrketräning för med sig ohälsa bland äldre och man riskerar då hjärt-kärlproblem och åldersdiabetes. När man blir äldre minskar muskelmassan och styrkan sjunker vilket naturligtvis är oundvikligt. Men börjar man styrketräna i tid så hindrar man det avsevärt. En vältränad 80-åring kan vara starkare än en otränad 20-30-åring.

En äldre människa med svaga muskler kan ha svårt för att gå i trappor eller resa sig upp från en stol. För att inte tala om alla som bryter lårbenshalsen och sen kanske blir sittande i rullstol resten av livet. Det är särskilt viktigt att träna lårmusklerna eftersom nedgången av dessa muskler är värst.

Kvinnor bör börja styrketräna tidigare i livet än män eftersom kvinnors kroppar inte svarar lika bra på träning som männens. Kvinnor har 50-70 procent lägre muskelstyrka än män och drabbas därför hårdare. Efter 50-årsåldern sjunker styrkan med ca 12-15 procent vart tionde år.

Därför är det oerhört viktigt att styrketräna för att få en bra ålderdom. Promenader räcker inte. Man kan träna på gym, med gummiband, hantlar eller använda en vanlig stol: Man står på ett ben, håller sig i en stol och gör knäböj. Gör tio repetitioner och växla sen ben. Upprepa tre gånger för varje ben. Detta är en mycket bra övning.

Jag läste i en artikel om fem damer mellan 70 och 76 år som hade börjat gå på gym tillsammans. Först var dom tveksamma men nu tyckte dom att det var jättekul. Detta gav mycket positiva effekter. De hade fått både styrka och balans. Ingen av dem var rädda för att gå ut på isiga trottoarer mitt i vintern längre. Balans betyder mycket när man blir äldre.

Så detta är verkligen något att tänka på inför sin egen stundande ålderdom. Man kan förebygga mycket.

  • Comments(0)//texasblogg.texasplace.se/#post49

Ungdomar och motion!

Träning och HälsaPosted by Ingela Olausson Fri, October 29, 2010 15:22:03

Jag har alltid fått höra att barn gör inte som föräldrarna säger utan som föräldrarna gör. Men jag har allt lite svårt för att tro det. Snarare verkar det vara tvärtom.

Jag har tränat och motionerat sen jag var 19 år. I skolan gillade jag det inget vidare, utan skolkade mest från gympalektionerna. Men när jag började arbeta efter skolan började jag gå upp i vikt. Då gick det upp ett ljus att man kanske borde röra på sig också. Sen dess har jag alltid rört mig på ett eller annat vis. Dessutom tycker jag verkligen att det är jättekul. Blir rastlös och på dåligt humör om jag inte får min ranson med motion varje vecka. Dessutom behöver man aldrig tänka på att banta. Jag älskar att äta gott. Men vikten sköter sig själv.

När mina barn var små och deras Pappa jobbade på kvällarna brukade de följa med mig på gympan och titta på. Det var ofta de följde med även om deras Pappa var hemma. Dom tyckte att det var roligt. Det var ofta andra barn där också som följde med sina föräldrar.

När de var lite större och jag var ute och joggade brukade de ta sina cyklar och följa med på joggingrundan. Då gick de ju på gympalektionerna i skolan själva, så då var det ju inga problem med rörligheten för deras del.

Sen kom datorerna in i bilden och de blev mer och mer stillasittande. När sonen var 15 år tvingade jag med honom på Box. Han tyckte det var kul till att börja med men tröttnade snart. Efter ett tag lyckades jag få med honom på joggingturer en gång i veckan, med hot om att annars blev det ingen dator. Men det spårade också ur efter ett tag.

Nu undrar jag bara, vad ska vi göra med våra ungdomar? Hur ska den generationen bli när dom blir äldre? Jag har tänkt mycket på att det är många ungdomar som går krokryggiga. Har pratat med andra föräldrar som har samma problem. Samhället borde ta tag i problemet innan det går för långt och alla sjukhus blir fullbelagda. Det finns bara en sak att säga:

Sträck på ryggen ungdomar och rör er!

smiley

  • Comments(0)//texasblogg.texasplace.se/#post25

Onsdagspasset

TräningPosted by Ingela Olausson Wed, October 20, 2010 21:10:32

Nu är det Onsdag igen. Då kör jag mitt gympapass hemma. Det är så jobbigt att gå iväg till hallen tre gånger i veckan, så en av gångerna tränar jag hemma.

Det går lika bra det, även om det är roligast att träna i grupp. Jag motionscyklar först för att värma upp. Cykeln har förresten min syster köpt på loppis för 50 spänn. Man måste inte lägga ut flera hundra för att träna.

Sen kör jag ett eget skivstångspass som tar alla delar av kroppen. Efter det blir det armhävningar, situps, rygg och benträning samt hantlar. Jag brukar ju jogga efteråt men idag snöade det lite och var mörkt, så jag motionscyklade istället som avslutning. Det blir nog cykling istället för att springa nu när höstmörkret har infunnit sig.

Passet tar i alla fall en timma. Sen efter duschen känner man sig som en ny och piggare människa. Annars brukar man känna sig som en trashank direkt efter jobbet.

  • Comments(1)//texasblogg.texasplace.se/#post17

Lycka

TräningPosted by Ingela Olausson Wed, October 13, 2010 19:55:53

Lycka är att träna! Nu är det vetenskapligt bevisat. Den som tränar regelbundet är lyckligare än andra.

Fysisk träning ger positiva effekter på humöret, och de flesta människor är på bäst humör när de tränar. Det ger lika positiva effekter som att umgås med vänner.

Forskning visar att träning kan ha lika stor effekt för deprimerade personer som läkemedel. Dessutom ökar det självförtroendet, för man känner att man har kontroll över sin hälsa och kropp. Det är faktiskt bättre för hälsan att vara överviktig och träna än om man är smal och otränad.

Lyckan kommer sig av att endorfiner utsöndras vid träning, och det är ett effektivt sätt att få bort negativa tankar att träna.

Jag håller fullständigt med. Men det gäller ju att vara regelbunden. Den bästa träningen är den som blir av. Själv har jag varit på uruselt humör (bråk med tonårsdottern), men efter joggingrundan eller träningspasset så är ilskan som bortblåst. Ju mer svettigt och krävande ett pass är, desto bättre mår man efteråt.

Jag skulle aldrig vilja vara utan motion. Jag brukar träna tre gånger i veckan, och det mår jag jättebra av. Två gånger på F&S, och en gång kör jag skivstång ca 40 min. hemma och sen en joggingrunda på det.

Fast just idag hoppade jag över träningen hemma och tog en promenad i rask takt på en timme istället. Det var ju så härligt höstväder ute, så man får passa på att vara ute då. Att promenera är ju också träning. Och förresten går vi till både affären och hit och dit flera gånger i veckan eftersom vi inte har bil. Det blir ju lite vardagsmotion.

smiley

  • Comments(0)//texasblogg.texasplace.se/#post11

Skivstång/kondition

TräningPosted by Ingela Olausson Fri, October 08, 2010 15:52:05

Äntligen fredag! Träningen på Friskis & Svettis idag börjar klockan fem. Det är det bästa och mest jobbiga passet på hela veckan. Man får allt boka sig två veckor i förväg, annars brukar allt vara uppbokat.

Man ger verkligen järnet på detta passet, och det beror kanske också på de två ledarna som driver på en hela tiden.

Sen när man väl kommer hem vid halvsjutiden på kvällen så är man genomsvettig och verkligen helt avslappnad och nöjd i hela kroppen.

Efter duschen äter man något gott och har lite fredagsmys framför tv:n, eller i soffan med lite musik. Lite chips efter detta kan man gott unna sig med gott samvete eftersom man verkligen förbränner mycket fett. Nån gång i veckan får man allt vara onyttig tycker jag.

Ett skivstång/konditionspass är ett:

75 minuters kombipass som inleds med en skivstångsdel följt av 15 minuters rak, enkel sportig konditionsträning i intervallform. Detta avslutas med tre minuters löpning i snabb takt.

smiley

  • Comments(0)//texasblogg.texasplace.se/#post6

Intensivpass

träningPosted by Ingela Olausson Mon, October 04, 2010 21:14:13

Har precis kommit hem från ett svettigt intensivpass på Friskis & Svettis.

www.friskissvettis.se/svenljunga

Man blir så glad och pigg av att träna på F & S. Det är verkligen för alla. Långa och smala, korta och tjocka, nybörjare och vana motionärer. Och man behöver ju absolut inte ha de senaste träningskläderna som på vissa gym i städerna.

Dessutom lär man ju känna många nya trevliga människor.

Jag beundrar verkligen ledarna som lägger ner så mycket jobb på att sätta ihop alla dessa inspirerande och roliga pass till häftig musik.

Intensivpasset som jag gick på idag är:

Svettig och tuff genomkörare. Mycket effektiv om du har bra kondition och starka muskler. Välj intensiv om du klarar hög belastning under lång tid.

  • Comments(0)//texasblogg.texasplace.se/#post2
« Previous