TEXASBLOGGEN

TEXASBLOGGEN

texasblogg

Här kommert jag att skriva om träning, hälsa, mat, trädgård och diverse.

De dagar jag hinner förstås.

Gillar inte utseendefixering och dyligt. Föredrar naturliga människor. Även om det är kul att klä upp sig ibland.

Hemsidan

Farligt med trådlöst.

Träning och HälsaPosted by Ingela Olausson Mon, September 12, 2016 09:53:47

Det där med att allting blir mer och mer trådlöst i samhället skapar stora problem. Utbyggnaden av 3g är bara ett litet steg i en mycket snabb utveckling. Regeringen bryr sig mycket lite om miljöhänsyn och människors hälsa. Det är industrins och operatörernas krav på kortsiktig vinst som gäller här.

Det är hundratusentals svenskar som i större eller mindre utsträckning fått fysiska problem av den nya tekniken och elektromagnetisk strålning.

Allra värst är det för barnen. Dom borde inte använda mobilen så mycket som dom gör. Det finns ju faktiskt en avstängningsknapp. Många barn nuförtiden har sömnproblem och äter sömnmedicin, får migrän, hjärtklappning och svårt att koncentrera sig. ADHD är ett annat problem som kan uppkomma av elektromagnetisk strålning. Folk borde ha mobilen avstängd på natten åtminstone.

Vuxna kan få liknande problem. Det som kallas elöverkänslighet. Fast dom kan ju välja att stänga av och ännu hellre använd sladd till dator och andra apparater i hemmet för att undvika exponering. Barn fattar ju oftast inte varför de mår dåligt utan här gäller det för föräldrar och vuxna att sätta gränser.

Anledningen att jag kom in på det här ämnet är att jag lyssnade på ring P1.
Det ringde in ett par personer som berättade sin historia. En pappa berättade att hans son hade fått så stora besvär att han inte kunde arbeta längre. Han kunde inte ens bo kvar i stan på grund av strålning och elöverkänslighet. I början fick han bo i en husvagn i skogen, tills han hittade en stuga på landsbygden långt ifrån alla mobilmaster och liknande. Han kan inte ens ha tv eller el i stugan utan får elda med fotogen. Han kan inte arbeta längre utan får försörjningsstöd och lever under existensminimum.

Sen ringde en kvinna som också hade problem, fast inte lika stora. Hon använder sin mobil ibland, men måste stänga av den när hon inte använder den. Hon klarar heller inte strålningen. Hon rekommenderade att använda sladd istället för trådlöst.

Själv känner jag en kvinna som är elöverkänslig, och varken har tv eller kan ha elektriska lampor i sin lägenhet. Hon använder mest levande ljus.

Detta låter ju som en dyster framtid när man tänker på att det är så många som har problem. Jag har aldrig tänkt på det här som farligt, utan mest att jag tycker det är så osocialt med människor som blickar ner i sina mobiler istället för att titta på och tala med varandra. Men jag får också problem när jag talar länge i mobil. Mitt öra blir alldeles överhettat. Det känns väldigt obehagligt, så jag föredrar att prata i hemtelefonen när jag ska ha ett lite längre samtal.
För mig räcker det att ta med mobilen när jag åker bort, och vill någon mig något så varsågod och ring hemtelefonen. Är jag inte hemma så ringer jag upp direkt när jag kommer hem. Förresten så är jag ju hemma för det mesta.

Den som tycker att detta var intressant kan läsa mer på Vågbrytaren.


Mors från mig!

  • Comments(3)//texasblogg.texasplace.se/#post560

Kniiip

Träning och HälsaPosted by Ingela Olausson Thu, November 10, 2011 20:15:11

Ja, det var tider det!!!

Vem minns väl inte Susanne Lanefelt och hennes kniiip i tv-rutan.

Själv hade jag ett kasettband med tillhörande träningshäfte med susannes övningar. Det var jobbigt minsann, då på 80-talet när det begav sig. Undrar hur många av Sveriges befolkning som jympade efter henne i rutan.

En otroligt vältränad människa. Hon var 37 och tvåbarnsmor när hon blev kändis. Hon håller igång och tränar lika mycket än idag. Något att ta efter kanske?

Själv kör jag mina tre pass i veckan ungefär. Har haft stora problem med mina fötter så jag har fått ändra pass. Jag är utsliten under höger framfot så det smärtar väldigt vid studs, hopp och jogging. Har inte kunnat springa detta året tyvärr. Jag som tycker att det är så himla kul.

Skivstång/konditions-passet funkar inte heller. Det är också jättekul. Jag gillar mest dom allra jobbigaste och konditionskrävande passen. Lättjympa är inget för mig.

Jag var sjukskriven ett tag och mådde jättedåligt psykiskt när jag inte fick träna. Gick upp i vikt gjorde jag direkt också. Men nu har jag hittat nya träningsformer som funkar för att upprätthålla konditionen, och vikten är tillbaka på sin vanliga nivå.

Jag går på skivstång på F & S en dag i veckan utan kondition, och spinning en dag i veckan. Och det är ytterst konditionskrävande kan jag lova. Man känner sig som en dränkt katt efteråt. Tack vare spinningen är konditionen riktigt, riktigt bra.

Sen kör jag då ett eget skivstångspass hemma en dag i veckan också. Då kör jag på ganska hårt. Jag är bra på att pressa mig till den yttersta gränsen. Det får inte vara lätt. Då är det inte kul. Ibland byter jag ut något pass mot cirkelfys också. Det är styrketräning på olika stationer. När musiken slutar går man vidare till nästa station. Jobbigt och jättekul.

Även om man får skador så går det alltid att hitta någon träningsform som passar en. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att vara utan. På friskis & svettis hemsida står det om de olika passen som de har att erbjuda.

  • Comments(1)//texasblogg.texasplace.se/#post223

Lchf påverkar miljön?

Träning och HälsaPosted by Ingela Olausson Tue, August 30, 2011 11:05:26

Detta var något jag hörde på radion idag. Många lchf-are äter tydligen väldigt mycket kött och mejeriprodukter, vilket påverkar miljön negativt. Men så behöver det inte alls vara. Lchf har en mycket positiv inverkan på hälsan för många människor.

Lchf innebär ju att man inte ska äta socker överhuvudtaget. Undvika för stor mängd kolhydrater och vitt mjöl, samt potatis och annan stärkelserik mat. Däremot ska man äta det naturliga fettet som finns i kött, fisk och mejeriprodukter. Det är bätttre att välja bregott med naturligt fett än t.ex. lätta som innehåller en massa giftiga tillsatser som inte är bra för hälsan.

Det är bättre att välja den feta yoghurten än lättyoghurt t.ex. Alla lättprodukter har tillsatt socker eller fruktsocker för att det ska smaka bättre. Allt socker omvandlas till fett i kroppen, vilket gör att folk blir bara fetare och fetare ju mer lättprodukter de äter.

Sen tror jag ju att en del som har ändrat sin kosthållning till lchf har missuppfattat det här med fettet och överdriver mängden fett och kött helt enkelt. Jag känner ett par stycken som åt stekt ägg och bacon varje dag till frukost. Det låter ju inte så nyttigt precis. Då är det nog bättre med kokta ägg och variera med stekt nån gång ibland.

Jag är inte helstrikt när det gäller kolhydraterna eftersom jag känner att jag inte direkt behöver gå ner i vikt. Jag äter två skivor osötade fullkornsskivor per dag. Ett par knäckebrödsskivor fiberbalance. Bägge har lågt kolhydratinnehåll.

Jag undviker potatis, pasta, ris, frukt, majs, under jord grönsaker som rotfrukter. Ovanjordgrönsaker går bra.

Till frukost äter jag ett kokt ägg, sallad, tomat, gurka, mangold eller de grönsaker som finns hemma. En ostskiva och en skinkskiva t.ex. Jag varierar mig med makrill på burk. Men kollar innehållsförteckningen först, eftersom vissa innehåller socker.

Det är konstigt att nästan allt innehåller socker i affären. Alltifrån kryddor, såser, dressingar, färdiga köttbullar m.m. Inte konstigt att folk blir tjocka.

Sen jag började med lchf äter jag varken mer kött eller mera mejeriprodukter. Jag har bara bytt ut potatis, pasta, ris mot grönsaker istället. Jag lagar samma mat som innan fast mera grönsaker. Man får använda sin fantasi helt enkelt. Mer svamp har det också blivit. Jag gör även såser på bara vatten som jag alltid gjort. Sen blir det gräddsåser nån gång emellanåt.

Jag fuskade lite på semestern men återfick då blodvallningarna som jag hade för längesen. Men efter ett par veckor med rätt kost försvann de som tur var. Min mens som försvann i några månader kom också tillbaka med denna kosten. Konstigt eller hur?!

Istället för potatissallad gjorde jag en jättegod Zuccinisallad. Passar bra till kött.

Blanda 1 dl turkisk yoghurt med 1 dl majonäs.

2 msk frans senap (utan socker)

2 msk finskuren purjolök

3 msk finskuren saltgurka

1 hel zuccini i tärningar

Blanda alltsammans och låt gärna stå i kylen ett par timmar.

Mer Lchf-recept hittar du här.

Kostdoktorn skriver också om lchf.

  • Comments(0)//texasblogg.texasplace.se/#post189

sommarjympan har börjat igen.

Träning och HälsaPosted by Ingela Olausson Tue, May 31, 2011 20:37:31

Nu är terminens jympapass slut och sommarjympan har tagit vid. Korten här är ifrån 2009. Jag är med där i högen någonstans.

Det är verkligen något alldeles särskilt när Friskis och Svettis utejympa börjar. Då är det sommar. Alla kan vara med, gammal som ung. Och dessutom är det gratis på sommaren. I varje fall i Svenljunga.

Man träffar ju inte alla träningsvänner alltid eftersom man väljer olika pass. Men ofta dyker dom upp just på sommarjympan. Det är en härlig gemenskap. Och efter alla år så känner man ju igen dom flesta.

Jag kan ju tillägga att vi får vara inne i den stora hallen bredvid om det skulle regna. Det hade ju inte varit så kul att ligga ner och göra övningar i det blöta gräset, och känna sig som en dränkt katt.

Jag har varit förkyld i tre veckor och bara kunnat styrketräna de veckorna eftersom jag inte har vågat konditionsträna med förkylning i kroppen. Så igår var första gången med F&S. Det kändes skönt, och idag var jag ute och sprang. Jag hade ju verkligen toppenkondition före förkylningen. Men det är inte klokt vad man tappar fort. Men nu ska det bli ändring på det. Det är verkligen härligt att få springa av sig riktigt.

Ha en härlig träningssommar alla ni som läser det här.

F & S i Svenljunga

  • Comments(0)//texasblogg.texasplace.se/#post148

Nya träningskläder

Träning och HälsaPosted by Ingela Olausson Sun, March 13, 2011 11:21:23

Igår var jag i Tranemo för att hälsa på Kim. Då passade jag på att köpa nya träningskläder på Team Sportia. Våran sportbutik i Svenljunga har tyvärr lagt ner så närmaste sportbutik är i Tranemo. Kläderna blir så himla urtvättade när man tvättar och tvättar hela tiden.

Jag valde kläder med härliga färger. Jag älskar starka färger. Nu ska det bli extra roligt att gå och träna, när man har lite nya fräcka kläder.

Jag var tvungen att köpa nya svettband till handlederna. Svarta den här gången. Jag har vita sen innan, men dom ser inte så fräscha ut när man torkat svetten ur pannan några gånger. Och jag klarar mig inte utan, för annars rinner det ner i ögonen så det svider. Och det är inte kul.

Jag och Kim hade en trevlig dag. Vi inhandlade lite matvaror och sen ägnade vi eftermiddagen åt matlagning. Vi gjorde en himla massa köttfärssås som han kunde frysa in i småportioner. Det blev åtta omgångar. Det blir ju billigare än att småhandla hela tiden.

Det var väl egentligen meningen att vi skulle tagit en promenad, men det var ju ett himla skitväder med snö och regn, så det fick bli matlagning istället. Och det var ju ett minst lika trevligt sätt att få umgås med sin son på.

  • Comments(2)//texasblogg.texasplace.se/#post109

LCHF

Träning och HälsaPosted by Ingela Olausson Sat, March 05, 2011 11:58:15

Jag måste säga att på bara två veckor med LCHF-kost har jag gått ner 2 kilo. Då har jag ändå bara ätit lite striktare i en vecka. Första veckan blev det lite si och så. Efter den här sista veckan med hårdare kosthållning så måste jag säga att man inte får så mycket gaser i magen längre. Inte för att jag har haft några speciella problem med det förut heller, men det märks ändå skillnad.

Jag har inte varit ute efter att gå ner i vikt, utan detta är helt och hållet för hälsans skull. Men nåt kilo gör ju inget eftersom jag alltid har varit lite rund om magen. Det lustiga är att man får äta sig jättemätt och belåten. Man står sig till och med längre än när man ätit bröd, potatis, ris m.m.

Jag har ätit goda gräddsåser, fisk, kött, ägg, bacon m.m. Bara bytt ut potatis, ris, pasta mot grönsaker som blomkål, brysselkål. broccoli m.m. Blomkål är väldigt mättande. Man äter ju otroligt mycket mer grönsaker nu än i vanliga fall. Det har inte alls varit jobbigt bara man använder sin fantasi.

Jag började få såna där värmeattacker som man får när man börjar komma i klimakteriet. De kom ca en gång i halvtimmen ibland. Men efter denna kosthållningen har de upphört helt och hållet. Frågan är bara om det beror på kosten eller inte. Jag tänker absolut inte börja med något östrogen i varje fall. Lite svettningar är inte så farligt, jag svettas ju flera gånger i veckan när jag tränar så jag är van. Och på träning så rinner det ju om en, så det andra är ju bara en bagatell i jämförelse.

Humöret är också toppen. Jag blev så rädd att man skulle bli argsint av sig, men icke. Då var det värre med pms-humör. Det hände en lite rolig grej för något år sen när Lina skulle åka hem från folkhögskolan. Då var vi ganska mycket som hund och katt, som det kan bli mellan mor och dotter. Jag fick reda på av Rolfs svärson som har facebook, att Lina hade skrivit tidigare under veckan: "Nu ska pms-ungen hem till klimakterie-kärringen. Jag kunde inte annat än skratta. Gissa om hon blev förvånad när jag sa det till henne när hon kom hem. (Jag har själv inte facebook, och vill inte ha).

Det ska bli intressant att se om den här kosthållningen ger några mer positiva effekter. Då får jag återkomma med det i så fall. Jag äter fortfarande två skivor fullkornsbröd om dagen utan tillsatser och socker. Så jag är ju inte stenhård. Och lite fusk blir det till helgen, fast bara lite.

smiley

  • Comments(1)//texasblogg.texasplace.se/#post106

Matrevolutionen

Träning och HälsaPosted by Ingela Olausson Thu, February 03, 2011 17:53:59

Boken jag fick av Anette i lördags var mycket intressant. Den är skriven av Andreas Eenfeldt som är läkare och specialist i allmänmedicin.

Man har ju hört mycket om GI-kost de senaste åren, men kanske inte lagt så stor vikt vid det. Han berättar om hur stor genomslagskraft det blev när en forskare kom på att fettet var farligt. Genomslaget kom 1984 och då började befolkningen sakta men säkert gå upp i vikt. Alla lättprodukter kom i butikerna, och för att det skulle smaka bra hade de tillsatt socker istället.

Det blev mer och mer hjärt och kärlsjukdomar, och mer av diabetes. Till och med barn led oftare av diabetes. Det mättade fettet var farligt anses det. Men faktum är att modersmjölken innehåller massor av mättat fett. Och vi är gjorda för att äta det naturliga fettet. Det har vi gjort sedan urminnes tider utan att ha några som helst problem med vare sig övervikt ellert hjärt och kärlproblem.

Däremot skapar för mycket kolhydrater problem. Samt socker och vitt mjöl. Det är där problemet ligger. Inte hos fettet. Man ska alltså äta mer av fisk, kött och ägg. Och mindre av potatis, pasta och ris. Och naturligtvis mycket grönsaker. Men grönsaker som växer under jord (rotfrukter), har mer stärkelse, så det ska man äta lite mindre av. För några år sedan ändrades viktkurvan i Sverige. Folk började köpa mer smör och började faktiskt gå ner i vikt. Viktväktarmat och annat trams är inget att ha med andra ord.

Detta är en vetenskaplig bok byggd på massor av undersökningar och forskarrapporter. Det är klart att man vill äta sig till bättre hälsa. När jag har läst lite mer i boken kommer jag att återkomma med intressanta fakta för hälsan.

Andreas har en blogg med 10 000 besökare per dag. Jag lägger också in länken här till höger. Besök den gärna: kostdoktorn.se

  • Comments(1)//texasblogg.texasplace.se/#post91

Motivation

Träning och HälsaPosted by Ingela Olausson Mon, January 24, 2011 20:01:10

Nu har en ny träningstermin startat. ÄNTLIGEN! Det är jättekul att komma igång igen. Visserligen har jag tränat en del under ledigheten men det är inte samma sak som på Friskis & Svettis. Fast det har blivit en hel del härliga långpromenader i det härliga vintervädret som har varit.

Våra ledare på F & S har varit i Stockholm på inspiration och kommit med en del nya rörelser. På intensivpasset i torsdags skulle vi stå med tårna i golvet och ha hela underarmarna i golvet. Sen skulle man resa armarna upp så man hade handflatorna i golvet. Sen upprepar man samma procedur igen. Väldigt tungt var det, men det blir väl lättare med tiden.

I fredags på skivstång/intervall-passet fick vi göra en ny grej som inte var klok. Man skulle stå upp, sen sätta sig smidigt på baken och rulla benen bakåt över huvudet så dom nuddade golvet (nästan som kullerbytta). Sen skulle man tillbaka igen och resa sig smidigt upp. Sen skulle man hålla på så flera gånger om. Jättesvårt! Men kul.

Många börjar träna nu i början på året, men efter ett tag är det många som ballar ur. Det är svårt att ha motivation för en del människor. Jag försöker alltid att få andra att börja träna, men jag lyckas inte så bra. Har till och med delat ut prova på biljetter på jobbet. Men jag fick inte med mig en enda.

Jag har i alla fall inte svårt med motivation och här är tio av mina anledningar att träna:

1. Bra balanssinne. Man ramlar inte så lätt när man blir äldre.

2. Håller sig frisk. Är nästan aldrig sjuk.

3. Bra kondition.

4. Man blir stark och får bra hållning. Orkar bära hem tunga matkassar.

5.Man blir på bra humör. Får en lyckokänsla av endorfinerna när man tränar.

6. Man får lättare att lösa problem. Blir smartare och tänker bättre.

7. Man får mer energi och bättre ork i vardagslivet.

8. Håller vikten utan att banta.

9. Man får en bra gemenskap med andra som tränar och nya kompisar.

10. Sist men inte minst så minskar man risken för hjärt och kärl sjukdomar. Och håller sig friskare när man blir gammal.

Detta var väl anledning nog, som jag tycker att fler kan ta till sig.

  • Comments(0)//texasblogg.texasplace.se/#post86
Next »